Znáte to – sedíte v centru města, na displeji vám svítí plný signál LTE nebo 5G, a přesto načítání stránky trvá věčnost. Co je špatně? Vždyť máte přece „dobrý signál“! Jenže právě tady je kámen úrazu, silný signál totiž nutně neznamená rychlé nebo stabilní připojení. Pojďme se podívat, co všechno hraje roli a proč je váš telefon pomalý.
Signál ≠ kapacita sítě
Síla signálu říká pouze to, jak dobře se telefon „dovolá“ na nejbližší anténu. Ale už neříká nic o tom, kolik lidí ji právě teď používá. Pokud jste v nákupním centru, na festivalu nebo v kancelářské budově plné lidí, sdílíte jednu buňku s desítkami až stovkami dalších uživatelů. A to znamená jediné: zácpa na datové dálnici.
Přetížení sítě operátora
Každý operátor má jen určité množství přenosové kapacity, kterou rozděluje mezi zákazníky. Pokud ve vaší oblasti probíhá špička – typicky ráno, odpoledne nebo večer – rychlost připojení klesá. A nezachrání vás ani pět čárek na displeji.
Kvalita zařízení
Není telefon jako telefon. Starší nebo levnější modely často nemají nejnovější modemy, neumí „agregovat“ více frekvenčních pásem nebo nezvládají vysokorychlostní režimy. Výsledkem je pomalejší připojení, i když síť kolem umí víc.
Datové limity a FUP
Mnoho tarifů má tzv. Fair Use Policy – po překročení určitého objemu dat operátor automaticky zpomalí rychlost připojení. Může se tak stát, že i s výborným signálem jste prostě na „šnekovém internetu“.
Rušení a prostředí
I silný signál může být rušen. Například pokud jste v místnosti s kovovými konstrukcemi, u výtahu, nebo v pohybu (vlak, auto), síla signálu kolísá a telefon se musí neustále přelaďovat. To se může podepsat na rychlosti.
Typ připojení a jeho priorita
Mobilní sítě často dávají přednost určitým druhům přenosu – např. hovory mají vyšší prioritu než datové služby. Pokud síť potřebuje uvolnit místo, omezí právě data. To se týká hlavně starších sítí 3G nebo v případě slabšího pokrytí.
Co s tím můžete dělat?
- Restartujte telefon – někdy se připojí k méně výhodné anténě.
- Vypněte a zapněte data – telefon může navázat lepší spojení.
- Zkontrolujte, zda jste nepřekročili datový limit.
- Vyzkoušejte jinou aplikaci nebo stránku – chyba může být i na druhé straně.
- V případě potřeby přepněte na Wi-Fi.