Ještě před pár lety byla virtuální realita vnímána hlavně jako drahý doplněk k herním počítačům. Dnes už se situace změnila. Díky dostupnějším headsetům, výkonnějším mobilům a rozšíření VR obsahu si virtuální realitu může vyzkoušet téměř každý, a to nejen při hraní her.

Zábava, která vás pohltí

Hry jsou stále hlavním tahounem VR, ale už zdaleka nejde jen o střílečky nebo simulátory. Doma si dnes můžete:

  • projít historickými městy ve VR muzeích
  • zažít koncerty oblíbených kapel z první řady
  • cvičit jógu nebo box ve virtuálním studiu
  • sledovat filmy a seriály v „osobním kině“ s obří obrazovkou

Zážitek je natolik realistický, že se člověk často zapomene, že sedí doma v obýváku.

Práce a vzdělávání v novém rozměru

Virtuální realita už proniká i do pracovního a vzdělávacího prostředí. Místo klasických videokonferencí můžete pořádat schůzky ve virtuálních kancelářích, kde si s kolegy připadáte, jako byste seděli u jednoho stolu. Studenti zase využívají VR k interaktivní výuce, třeba při prohlídce vesmíru, studiu lidské anatomie nebo testování chemických reakcí bez rizika.

Fitness a zdravý životní styl

VR brýle nejsou jen pro „gaučové hráče“. Mnohé aplikace nás nutí k aktivnímu pohybu – od tanečních her po sportovní simulace. Díky tomu se virtuální realita stává alternativou ke klasickému cvičení. Vývojáři navíc testují zdravotní programy, které pomocí VR pomáhají při rehabilitaci, léčbě fobií nebo relaxaci.

Problémy a limity

Virtuální realita má ale i své stinné stránky. Headsety jsou sice dostupnější, ale stále ne úplně levné. Někteří uživatelé také trpí tzv. „motion sickness“, tedy pocitem nevolnosti při delším používání. A v neposlední řadě je tu otázka závislosti – příliš mnoho času ve virtuálním světě může izolovat od toho skutečného.

Smíšená realita v každé domácnosti

Dalším krokem je spojení virtuální a rozšířené reality (tzv. mixed reality). Díky tomu se nám do brýlí bude promítat nejen čistě virtuální prostředí, ale i náš skutečný pokoj obohacený o digitální prvky. Tato technologie by mohla proměnit nejen hraní her, ale i každodenní práci s počítačem.

VR už není sci-fi ani hračka pro geeky. Stává se dostupnou součástí našich domovů, ať už pro zábavu, vzdělávání, nebo práci. A s tím, jak rychle technologie postupuje, můžeme čekat, že se brzy stane stejně běžnou, jako jsou dnes chytré telefony.