Využívat služební telefon se zdá jako super věc, zvláště v případě, kdy se zaměstnavatel tzv. plácne přes kapsu a dopřeje vám nějaké pořádné dělo. Na druhou stranu byste ale měli vědět, že společně se služebním telefonem přichází i možnost sledovat vaši aktivitu ze strany vašeho nadřízeného. Co všechno má či nemá právo sledovat a kontrolovat?

O sledování musíte být informováni

Hned zkraje jedna důležitá informace týkající se skutečnosti, že pokud se vás zaměstnavatel rozhodne skrze služební telefon sledovat, musí vás o tom nejprve informovat. Pokud by tak neučinil, dopustil by se nelegální činnosti.

Má zaměstnavatel právo sledovat služební telefon?

To je otázka, která napadne snad úplně každého, komu je využití služebního telefonu nabídnuto a umožněno. Na jednu stranu je pravda, že telefon patří zaměstnavateli, je tak jeho majetkem, nemluvě o tom, že za vás platí vyúčtování, proto se celkem logicky nabízí názor, že na sledování vaší aktivity má právo.

Ze zákona je jasno v tom, že má zaměstnavatel právo sledovat svůj majetek, který zaměstnanci poskytuje za účele využití k práci a chce mít jistotu, že je telefon skutečně k pracovním účelům využíván. I to dává logiku.

Zaměstnavatel ale nemůže sledovat vaši aktivitu – tu může kontrolovat pouze ve formě vyúčtování, kdy samozřejmě uvidí, kam voláte nebo kam posíláte SMS zprávy. Díky tomu snadno pozná, jestli si přes služební telefon náhodou nevyřizujete své osobní hovory a netrávíte hodinu na drátě s tetičkou z Pardubic.